2010-11-22
Dagarna bara rusar iväg och man hinner knappt med att andas ibland. William är förkyld och har varit det sedan i torsdags, det har gått lite upp och ned men nu är snoret i näsan tillbaka igen :(. Igår kväll vet jag inte vad det var med honom, han bara vägrade att sova trots nattning, matning, mys, ja allt vi kom på. Klockan 3 på natten somnade han och då var man ju måttligt trött och frustrerad kan jag säga, det var inte kul alls!! Så nu börjar vi med rutiner i denna familj, klockan 18 sätts pyjamasen på, sedan matning och efter det läggdags. Idag kom han i säng klockan 19, men jag börjar höra honom där inne i sängen så han kommer nog ganska så snart att skrika. Känns lite träligt att ha honom i säng så tidigt, eftersom han sover hela eftermiddagarna, men det känns som om vi inte gör så så kommer han att vara vaken till 1 och det håller inte i längden. En av anledningarna till att han sover så mycket på eftermiddagarna kan ju vara för att han är vaken så sent på nätterna. Vi börjar så här nu i allafall så får vi se hur det blir.



Tips på rutiner mottages mer än GÄRNA!!!

I helgen har vi mest myst, men i lördags bar det iväg till Skogs v. för lite
fika :). Där var även Maria, Johan och Ella samt Daniels mostrar Eva och Anita. Det var himla trevligt att träffa dem faktiskt! Var ju ett tag sen jag träffade dem båda, eller Eva träffade jag ju förra året men ändå :).

Igår for vi iväg en snabbis till Marieberg, kattmat behövde inhandlas så de äter oss ur huset de små liven, jag skyller på Daniel, sedan sprang jag in en snabbis på Blomsterlandet för att köpa en blomma till Niclas som fyllt år. Efter det for vi till Hallsberg för att ha lite mys med Sandra, Niclas och Shelby :). Var jätte
trevligt!! Vi såg på film och åt lite snacks, William var himla snäll och protesterade bara när han var hungrig :). Shelby är inte en galen, arg hund som man kan tro när man ser denna bild. Hon är faktiskt himla snäll, det är så här hon ser ut när hon busar :).

Veckan ser ut att bli lugn, vi ska hålla oss inomhus så att William blir frisk någongång. Förutom på onsdag då vi ska upp till BVC för att väga och mäta honom, får se om han växt något då sedan vi var där sist :). Men det tror jag nog att han har gjort :). Min stora kille, trots att han är jobbig ibland (gångerna är inte många men när han väl är det så är han det ordentligt!) så är han världens underbaraste och finaste och vi älskar honom så otroligt mycket! :).

Nej nu ska jag smyga in och se vad han pysslar med, antagligen pratar han med djuren i mobilen ovanför honom det har blivit jätte roligt att göra det :).

Ha det så bra!

5 kommentarer:

Fröken Becca sa...

Tove brukar också ligga och prata med djuren i mobilen :)

De första veckorna med Tove så somnade hon vid 21-22 typ. Men efter 2-3 månader typ så började vi som ni ungefär att vi la henne i sin säng när hon var vaken vid 19, och sen så fort hon gnällde eller grät så gick vi in och stoppade in nappen (det var oftast därför hon grät) och sen somnade hon om igen.

Och nu för tiden så somnade hon alltid kring 19. Vi byter om till pyjamas, och ger ersättning (210 ml) och sen går vi in och lägger henne i sängen och sätter igång mobilen som spelar en melodi. Och så går vi in när mobilen slutat låta och sätter igång den igen (ifall hon inte redan somnat)

Kan ju tillägga att Tove sover två gånger på dagen. 10.30-11.30 och 15-16.30

Livet Enligt Emma sa...

som gammal avdankad dagistant så skulle ja vilja säga att du ska försöka komma in i dagisrutiner. tänk att du jobbar dag, det är bäst för alla sen när de blir dags!

Fröken Becca sa...

Ja det är ju verkligen svårt att hindra dom från att somna. De sover ju verkligen jämt i början. Men det ändras sen :) Då vill man nästan att de ska sova lite mer så man hinner med allt annat som ska göras i hemmet :D

I början (när jag ammade) så gick jag upp med henne så fort hon vaknade, vilket hon gjorde 2-3 gånger på en natt och då satt man uppe 1-1.5 timma innan hon somnade om igen. Men Tove ändrade sig fort och vaknade sen bara 1 gång per natt, och det har fortsatt så. Så nu för tiden så har hon följande dagschema:

19.00-05.00/06.00 - Sover
Mat (180 ml)
05.20/06.20-08.00/09.00 Sover (hon somnar om fort efter hon ätit och fått ny blöja)
Mat (1 portion gröt)
10.30-11.30 Sover
13.00 Mat (1/2 barnmatsburk + 2-3 msk blåbär eller annan frukt)
15-16.30 Sover
18.00 Mat (210 ml ersättning)

När vi sätter igång mobilen så så hör hon musiken och rycker ner djuren (de rör sig inte då mobilen är trasig, bara ljudet funkar) men sen så somnar hon oftast inom 5-15 min.

Fröken Becca sa...

Tack :) Jag gjorde den med Pages på min Mac-dator, men det var inte svårt. Jag skrev hela alfabetet och sen ökade storleken. La in en ruta, två hjärtan och lite text. No biggie :)

Jag gjorde en till Amanda (& Nelia) och en till Malin (& Edvin).

Jag kan göra en åt dig också och skicka på post, så behöver du bara en ram som du sätter i den i :)

Fröken Becca sa...

Då ordnar jag det, måste bara handla kuvert och frimärke så får du den snart. :)

Familjen

Min fina familj som denna blogg i första hand handlar om. Jag heter Caroline, är 25 år och arbetar som vårdare i Örebro. Mannen i mitt liv heter Daniel, han är min trygghet och den som tar ner mig på jorden när jag ibland svävar bort lite för högt. Tillsammans har vi vår son William som betyder allt för oss! Vi bor i Kumla i en lägenhet med våra två katter och i denna blogg kommer du att få följa vårt vardagliga liv och allt som hör till!

William

Vår älskade lille prins William föddes 101007 och livet fick en helt ny mening. Det är bus från morgon till kväll och nu tar han även klivet ut i barnomsorgen, vilket betyder ännu mera bus!

Följ min blogg :)

Follow Caroline